Big Data ve Yeni Siyaset

Big Data ve Yeni Siyaset

Big Data ve Yeni Siyaset

İnternet'in yaygınlaşması ve teknolojinin gelişimi ile ortaya çıkan önemli kavramlardan bir tanesi de "Big Data" veya "Büyük Veri"dir.  Big Data; "Sosyal medya paylaşımları, fotoğraf arşivleri, sürekli kayıt alınan ‘log’ dosyaları gibi farklı kaynaklardan elde edilen verilerin anlamlı ve işlenebilir hale dönüştürülmüş halidir."Bu verinin varlığı uzun yıllardan beri bilinmesine rağmen, İnternet'in data çöplüğü olarak anılan bu veriler son yıllarda şirketlerin bu büyük veri ve bilgi bankasının işlenerek anlamlı sonuçlar çıkarılacağına ilişkin bir varsayımına dayalı olarak yapılan  Ar-Ge çalışmaları sonucunda gelişmiştir.  Bu olgunun ortaya çıkmasında, verinin mevcudiyetinden çok, bu veriyi anlamlı sonuçlar elde edilecek bir bilgiye dönüştüren yapay zekanın gelişmesi önemli bir rol oynamıştır.

Big Data'nın işlenmesi sonucunda şirketler önemli stratejik hamleleri ve kararları daha sağlıklı verilere dayalı olarak almaya başlayacaklardır. Yapay zekada yaşanan gelişmeler sayesinde öngörü ortaya koymak çok daha kolay ve maliyetsiz hale gelecektir. Bu nedenle dünyanın önde gelen şirketleri, yapay zeka geliştiricisi firmalara ve startuplarına önemli bedeller ödeyerek satın alma yoluna gitmeye başlamışlardır.

Big Data'nın işlenmesi ile anlamlı sonuçlar geliştirilerek iş planı stratejisi değiştirilmesine en önemli örnek olarak Amazon.com tarafından yürütülen iş planı değişikliği hazırlıkları gösterilmektir.  Amazon'un yapay zekası müşteriler tarafından yapılan alışverişler sonucunda elde ettiği veriler ile anlamlı ve müşterileri tarafından kabul edilen önerileri az bir yanılma payı ile sunmayı başarmıştır.Amazon'un veri analistleri artık kullanıcıların sosyal medya kullanımları ve diğer gündelik tercihleri sonucu Big Data'ya gönderdikleri verileri de işin içine katarak, şirketin çalışma sistemini değiştirme çabasına girmişlerdir.  Amazon'un "önce alışveriş sonra kargolama" olan iş modelinin "önce kargolama sonra alışveriş" olarak değiştirilmesi gündemdir. (detay için bkz. https://hbrturkiye.com/blog/yapay-zeka-stratejiyi-nasil-degistirecek-bir-dusunce-deneyi)

Günlük yaşantımızda Big Data kullanımı o derece artmış durumdadır ki, kişisel veri güvenliğine duyulan ihtiyaç daha fazla artmaya başlamıştır.Akıllı cep telefonları ve tabletlerin çoğalması ile Big Data'ya daha çok kişi tarafından çok daha farklı ve değişken veri gönderilmeye başlanmıştır. Akıllı telefonunuzun harita uygulamasının sizin araç kullanma alışkanlıklarınızı öğrenerek, size eve gideceğiniz en uygun güzergahı söylemesi belli kolaylık sağlasa da kişinin mahremiyet duygusunda yarattığı erozyon ve devamlı olarak izleniyor hissinin verdiği tedirginlik ve rahatsızlıkta bir o kadar önemlidir.  Bu dengenin tesisi açısından modern hukukçular ve ahlak felsefecileri dünyada bu konularda çalışmalar yapmaya çoktan başlamış durumdalar(bkz. https://obamawhitehouse.archives.gov/sites/default/files/whitehouse_files/microsites/ostp/NSTC/preparing_for_the_future_of_ai.pdf)

Peki bu özellikli veri analizi ile ortaya konulacak stratejilerden siyaset ve siyasetçiler faydalanmayacaklar mı?  Açıkçası toplumun karar süreçlerini, değerlerini ve düşüncelerini reklam ve pazarlamacılar ile birlikte en yakından takip etmesi gereken kesim bence siyasetçilerdir.   Bu nedenle, klasik olarak anket çalışmaları ile belli bir veri akışının sağlandığı siyaset arenasının Big Data sonucu elde edilecek veriler ile karar almaya ve strateji geliştirmeye hazırlanması gerekmektedir.  O nedenle, gelecek siyasette veri analizcileri ile bu veriler sonucu strateji geliştirecek olan pazarlama kökenli strateji uzmanlarının önemli figürler haline geleceğine inanmaktayım.

Big Data'nın siyasi olarak kullanılmasının yanı sıra sosyal medyanın gelişmesi de propaganda tekniklerini ve kavramlarını da değiştirmektedir. Özellikle Rusya Devlet Başkanı Putin'in özellikli bot hesaplar kullanarak sosyal medya kullanıcılarını etkilemeye dönük çalışmalar yaptığı sosyal medya analistleri tarafından sık sık dile getirilmeye başlanmıştır(bkz http://www.bbc.com/news/blogs-trending-41584227).

Sosyal medya hesapları kullanılarak seçmenlerin tercihlerinin manipüle edilme çabasına ilişkin bir başka çarpıcı örnekte Fransa başkanlık seçimlerinde ortaya çıkmıştır.  Macron'un zaferi ile sonuçlanan seçimler sürecinde Facebook tarafından 70.000 hesap spam olarak belirlenmiş ve kampanya ile bağlantılı olarak şirket tarafından askıya alınmıştır.

Tüm bunlar gelecek dönem seçim kampanyalarının miting meydanlarında değil, sosyal medya arenasında şekilleneceğini ortaya koymaktadır. Artan dijitalleşmenin siyasete ve propaganda tekniklerine etkilerinin olması kaçınılmazdır.Yeni toplum yeni siyasetçileri, yeni siyasette yeni teknikleri zorunlu kılmaktadır.

Murat Kececiler

Related Articles

Leave a Reply

Close
%d blogcu bunu beğendi: